• Exhibitions
  • Artists
  • News
  • Fairs
  • Books
  • Contact
  • Rebecca Ackroyd, Julia Colavita, Monika Grabuschnigg, Maren Karlson, Martin Maeller, Sandra Vaka Olsen

    Nightshades

    14.3.2019–27.4.2019 Brno Curated by Christina Gigliotti
    • Text by Christina Gigliotti (EN)
    • Text by Christina Gigliotti (CZ)

    Inner chaos, like those secret volcanoes which suddenly lift the neat furrows of a peacefully ploughed field, awaited behind all disorders of face, hair and costume, for a fissure through which to explode.

    A Spy in the House of Love, Anaïs Nin, 1954

    This exhibition is in the same breath self-destructing and reviving–piecing together what’s left. It mourns; choking on the fumes of singed plastic waste. It scuttles; away from the rubble in search of halcyon estuaries.

    Nightshades are mythologized to blossom only at night. In shadows and crevices they creep and shiver, opening themselves to the thick tenebrous air.

    Vnitřní chaos připomínající tajemné sopky, které náhle pozvednou úhledné brázdy poklidně zoraných polí, co čeká za zmatky tváře, vlasů a šatů na puklinu, kterou by mohl explodovat

    A Spy in the House of Love, Anaïs Nin, 1954

    Výstava je současně sebedestrukcí a oživením, tím, že skládá kousky toho, co zbylo. Truchlí, dusí se plyny spáleného plastového odpadu. Utíká od trosek a hledá idylická ústí řek.

    Podle mytologie je rulík rostlina, která kvete pouze v noci. Plazí se a chvěje ve stínech a prasklinách, a otevírá se hustému, temnému vzduchu.